همانطور که میدانید، نوع و کیفیت مایع خنک کننده در رادیاتور خودرو نقش عمده ای را در طول عمر مفید این قطعه ایفا میکند اما این مایع عمر مشخصی دارد و بعد از گذشت مدت زمانی کیفیت اولیه خود را از دست داده و ممکن است دیگر نتواند مانند قبل بازدهی داشته باشد و موتور را به خوبی خنک کند.
همچنین فراموش نکنید که هر نوع مایع خنک کننده که تولید شرکت های مختلف باشد، دارای یک طول عمر مشخص هستند و بسته به اعلام خود شرکت سازنده در مسافت های معمولا ۵۰۰۰۰ کیلومتر کیفیت خود را از دست داده و باید تعویض شود.
در مواقعی دیده میشود که تغییر در کیفیت و مواد و ترکیبات مایع خنک کننده باعث عوض شدن رنگ آب رادیاتور (Coolant changes color) میشود. این رنگ ها معمولا به صورت قهوه ای یا زرد به چشم میخورد در حالی که رنگ اصلی مایع خنک کننده باید سبز، قرمز، یا آبی باشد. برخی از مهم ترین دلایل عوض شدن رنگ آب رادیاتور آب عبارتند از:
هر یک از دلایل ذکر شده فوق ممکن است باعث تغییر رنگ های مختلف در مایع خنک کننده شود که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.
قهوه ای شدن رنگ آب رادیاتور در شایع ترین حالت ممکن به دلیل اتمام عمر مفید شد یخ و ترکیبات درون این سیال بوده که به صورت آب زنگ زده در رادیاتور و کف قهوه ای در رادیاتور نشان میدهد. بدین ترتیب، افزودنی های متشکل ضد یخ دیگر نمیتوانند مانند سابق از خود عملکرد نشان دهند و به این رنگ درمیآیند.
یکی دیگر از حالت هایی که موجب علت عوض شدن رنگ آب رادیاتور به قهوه ای است این است که مایع خنک کننده بیش از حد داغ شده و به بار ها به نقطه دمای جوش میرسد. اکسیداسیون قطعات فلزی درون مایع خنک کننده نیز از دیگر دلایل قهوه ای شدن رنگ آب رادیاتور میباشد. ترکیبات مایع خنک کننده با تماس با این قطعات فلزی زنگ زده و اکسید شده خود نیز بعد از مدتی به رنگ قهوه ای درمیآیند.
بسیاری رانندگان از سیلانت ها برای گرفتن نشتی های موجود در رادیاتور استفاده میکنند. بهتر است بدانید که استفاده از این ماده برای گرفتن نشتی های سیستم خنک کننده تا جایی پاسخگو خواهد و بعد از تماس پیدا کردن با آب رادیاتور بعد از مدتی سبب تغییر رنگ آن به قهوه ای میشوند. البته این اتفاق ممکن است به ندرت پیش آید اما دانستن آن نیز خالی از لطف نیست.
از آنجایی که رنگ اصلی مایع خنک کننده سبز است، در صورت استفاده از مایع های بی کیفیت و نامرغوب بعد از مدتی شاهد تغییر رنگ سبز به زرد هستیم که در بیشتر مواقع نشان دهنده این است که از محصول نامرغوب و بی کیفیت استفاده کرده اید. این موضوع را میتوان علت زرد شدن اب رادیاتور دانست.
سیاه شدن آب رادیاتور نیز از دیگر حالت هایی است که ممکن است برای مایع خنک کننده موجود در سیستم رادیاتور شما اتفاق بیافتد. در این حالت، مایع خنک کننده به کلی تیره شده و رنگی نزدیک به مشکی خواهد داشت.
مهم ترین علت سیاه شدن آب رادیاتور، تخریب لوله های لاستیکی موجود در رادیاتور است. به عبارت دیگر، زمانی که لاستیک این لوله ها شروع به تخریب میکنند با ترکیبات مایع خنک کننده مخلوط شده و در نتیجه رنگ آب رادیاتور تیره و سیاه میشود.
گاهی اوقات پیش میآید که مجبور به رانندگی در مسافت های بسیار طولانی هستید و هیچ توقفی برای استراحت ندارید. کار کردن بالای ۵ الی ۶ ساعت موتور به صورت بدون توقف سبب میشود تا دمای آن به بیش از ۱۰۵ درجه برسد که در نهایت موجب تیره شدن رنگ آب رادیاتور خواهد شد چرا که مایع خنک کننده نیز دائم در حال گردش برای خنک کرن موتور است.
علت عوض شدن رنگ آب رادیاتور معمولا به دلایل مختلفی برمیگردد که نشان از وجود مشکلی در کیفیت مایع خنک کننده سیستم رادیاتور و یا خود رادیاتور دارد. این موارد معمولا با بررسی بخش های مختلف قابل تشخیص است و بهتر است هر چه سریعتر نسبت به رفع آنها اقدام شود تا آسیب های جدی را به وجود نیاورد.
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است
Copyright © 2023 by Ariana Afraz Co. ®Web-Designer and Website Optimizer .