تیبا ساخته شده توسط سایپا است که سال تولد آن 1388 است و از آن سال روی خط تولید سایپا رفته . در ابتدا نام مینیاتور برای ان انتخابات شد ولی به دلیل انتخاب نام غیر ایرانی ، نام تیبا در آخر برگزیده شد به معنی آهو تیبا به عنوان جایگزین ریو مطرح شد ولی وقتی به بدنه تیبا دقت میکنیم تلفیقی از خودروی پراید ریو و ال ۹۰ درآن قابل مشاهده است بخصوص قد بلند درب های ال 90 به وضوح در طراحی تیبا به چشم می اید . تیبا با تیپ های مختلفی روانه بازار شده که تفاوت هایی بسیار جزئی در امکانات رفاهی یا ظاهر خودرو داشته اند. تیبا صندوقدار یا تیبا SX، تیبا 2 یا هاچبک در اخر تیبا پلاس که در این میان اصلی ترین و پر تیراژ ترین تیبا SX یا همان تیبا صندوق دار بوده است . با اینکه تیبا با تیپ های مختلفی روانه بازار شده اما تفاوت هایی بسیار جزئی در امکانات رفاهی یا ظاهر خودرو داشته اند. البته در عمل نشانی از طراحی مدرن در این خودرو دیده نمی شود و تیبا SX و تیبا 2 ظاهری بسیار ساده دارند.نمای کناری آنها نیز کاملا ساده بوده و تنها نکته جالب توجه آن خطوط خاص روی قوس گلگیر ها هستند. درب ها نیز به زه های پلاستیکی تجهیز شده اند. طرح نمای روبهروی Tiba، بهویژه چراغها و جلوپنجره، حالتی گنگ و غیرمهیج را در چهره این خودرو به نمایش میگذارد و همین امر سبب شده نمای جلو تیبا در مقایسه با بسیاری از خودروهای همرده، چندان خوشایند و جذاب به نظر نرسد. چراغ ها از گرافیک کریستالی ساده ای بهره می برند. جلو پنجره به ارزان ترین شکل ممکن طراحی شده است و فقط از یک قاب پلاستیکی نا مرغوب تشکیل می شود. بر خلاف سبک رایج در اکثر خودروها، جلو پنجره بخشی از کاپوت است و با باز شدن آن، بالا می رود. سپر تیبا طراحی قدیمی و از مد افتاده ای دارد و دو پروژکتور دایره ای نیز در کمال سادگی و بدون وجود قاب، در زیر آن جاسازی شده اند. شاید تنها المان های قابل توجه در نمای جلو، دو خط عضلانی روی کاپوت باشند که در راستای جلو پنجره شکل گرفته اند. در نمای پشت، مجددا تفاوتها برجسته خواهد شد؛ چراکه تیبا با چراغهای قدیمی و طرح ساده سپر، نمایی کاملا قدیمی و ازمدافتاده را در برابر دیدگان مشتریان نمایش میدهد. حجم صندوق عقب این خودرو نیز معادل 370 لیتر گنجایش دارد و جهت تامین نیازهای مسافرتی خانوادههای کمجمعیت، تقریبا مناسب ارزیابی میشود. از لحاظ امکانات رفاهی نیز آن در سطح بسیار نازلی قرار گرفته است؛ تنها امکانات برقی داخل خودرو شیشه بالابر برقی جلو و تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو از داخل است. شیشه بالابر های دستی عقب، سیستم تهویه مطبوع دستی، آینه های جانبی با تنظیم دستی، ایموبلایزر و سیستم پخش ساده! تجهیزات نصب شده داخل این خودرو هستند که به رفاه حال سرنشینان کمک می کنند. اگر بخواهیم این لیست را طولانی تر کنیم می توانیم چراغ های مه شکن جلو و عقب را نیز به عنوان آپشن برای این خودرو در نظر بگیریم. از نمای داخلی داشبورت ساده و اقتصادی است و تقریبا هیچ نکته جالبی در آن یافت نمی شود. متریال کابین آن همگی از جنس پلاستیک خشک بسیار بی کیفیت بوده و پوشش صندلی ها نیز پارچه ای است. در قسمت بالایی کنسول میانی نیز یک ساعت به چشم می خورد و پایین تر از آن پنل پخش و پنل تهویه مطبوع قرار گرفته است. صندلی ها ارگونومی کاملا معمولی دارند و در ردیف عقب فضای تقریبا قابل قبولی برای سرنشینان وجود دارد. جمله تجهیزات و امکانات تیبا میتوان به کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، تهویه مطبوع، سیستم ضد سرقت با کد متغیر، ترمز ABS، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ خطر سوم، هشدار دهنده عیب یاب موتور، شیشه بالابر برقی، تنظیم صندلی برقی و … اشاره کرد. مشخصات فنی تیبا از یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتریاستفاده می کند که همان نسخه داخلی سازی شده و ارتقا یافته موتور پراید است. این موتور می تواند حداکثر 87 اسب بخار قدرت در 5400 دور در دقیقه و 128 نیوتون متر گشتاور در 3600 دور در دقیقه تولید کند که این قدرت از طریق یک گیربکس 5 دنده دستی به چرخ های جلو منتقل می شود و میتواند این خودرو را در حدود 13.5 ثانیه از سرعت 0 به 100 کیلومتر بر ساعت برساند. در ابتدا گفته میشد موتور تیبا با ریو شباهت هایی با هم دارند در حالی که موتور آن هیچ شباهتی با موتور ریو ندارد و موتور تیبا در واقع موتور تقویت شده پراید است. مشخصات فنی تیبا صندوقدار تیبا در محور جلو از سیستم تعلیق مستقل به نام مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق یکپارچه استفاده می کند که سواری نرمی را برای تیبا SX به ارمغان آورده اما این سیستم هندلینگ و پایداری این خودرو بسیار ضعیف کرده و ایمنی را هنگام رانندگی کاهش می دهد. ترمز های تیبا SX نیز در جلو دیسکی و در عقب کاسه ای است همچنین ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) نیز دارد وزن تیبا 1015 کیلوگرم است . مصرف سوخت نیز طبق اعلام سایپا 7 لیتر در هر 100 کیلومتر است که رنج قابل قبولی دارد اما در مقایسه با خودروهای امروزی حرفی برای گفتن ندارد.
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است
Copyright © 2023 by Ariana Afraz Co. ®Web-Designer and Website Optimizer .